På grund af alle disse faktorer er etnisk mangfoldighed en kompliceret udfordring. Fagforenings og arbejdsgiverorganisationernes rolle er kritisk. Fagforeningsfolk skal erhverve specifikke færdigheder og viden og have ligestillingsbevidsthed for at imødekomme alle deres medlemmers behov og yde et frugtbart bidrag til håndtering af etnisk mangfoldighed og fremme indvandrernes integration på arbejdspladsen. Arbejdsgiverorganisationer bør have den relevante bevidsthed, viden og færdigheder for at fremme en dagsorden for mangfoldighedsledelse på virksomhedsniveau. Begge arbejdsmarkedsparter skal erhverve konfliktløsningskompetencer, have kendskab til den relevante lovgivning, god praksis og politikker. Hovedformålet med dette projekt er at afhjælpe disse behov ved at udvikle arbejdsmarkedets parters viden og færdigheder - især fagforeningsorganisationer og arbejdsgiverorganisationer - at forvalte etnisk mangfoldighed og fremme integrationen af indvandrere i små og mellemstore virksomheder i fem europæiske lande; Cypern, Grækenland, Italien, Frankrig og Danmark
På grund af alle disse faktorer er etnisk mangfoldighed en kompliceret udfordring. Fagforenings og arbejdsgiverorganisationernes rolle er kritisk. Fagforeningsfolk skal erhverve specifikke færdigheder og viden og have ligestillingsbevidsthed for at imødekomme alle deres medlemmers behov og yde et frugtbart bidrag til håndtering af etnisk mangfoldighed og fremme indvandrernes integration på arbejdspladsen. Arbejdsgiverorganisationer bør have den relevante bevidsthed, viden og færdigheder for at fremme en dagsorden for mangfoldighedsledelse på virksomhedsniveau. Begge arbejdsmarkedsparter skal erhverve konfliktløsningskompetencer, have kendskab til den relevante lovgivning, god praksis og politikker. Hovedformålet med dette projekt er at afhjælpe disse behov ved at udvikle arbejdsmarkedets parters viden og færdigheder - især fagforeningsorganisationer og arbejdsgiverorganisationer - at forvalte etnisk mangfoldighed og fremme integrationen af indvandrere i små og mellemstore virksomheder i fem europæiske lande; Cypern, Grækenland, Italien, Frankrig og Danmark
The Labour Institute of GSEE (INE/GSEE) blev grundlagt i 1990 som den videnskabelige og forskningsbaserede gren af fagforeningerne i Grækenland. Specifikt er målet med INE's menneskelige ressourcesektor at udvikle og formidle knowhow om uddannelsessystemet, udvikling af erhvervsprofiler, det fortsatte erhvervsuddannelsessystem og livslang læring, socialt sårbare grupper, fagforeningsuddannelse og voksen uddannelse og uddannelse (pædagogiske teorier, uddannelsesmetoder / teknikker, udvikling af undervisningsmateriale osv.) inden for rammerne af fællesskabsinitiativer og -programmer (EQUAL, YOUTHSTART, NU, ADAPT, Leonardo da Vinci, Grundtvig, ERASMUS + osv.).
The Institute of Research and Information on Volunteering Conseil (iriv conseil, www.iriv.net ) is a free private institution, nonprofit, independent of public administrations and economic interests, with the aim to improve knowledge and practice within the nonprofit sector. Focused on volunteering between 1997 and 2003, it has enriched its field of research since 2003 to migration. It has created iriv Conseil in 2000 in order to carry on the studies and trainings both an a national and a European level.
The University of Milan (UMIL), oprettet i 1924, er en offentlig tværfaglig undervisnings- og forskningsinstitution. Institut for Sociale og Politiske Videnskaber (SPS) er blevet rangeret først blandt de store samfundsvidenskabelige afdelinger i forskningsvurderingen 2004-2010. SPS gennemfører og koordinerer forsknings- og undervisningsprogrammer inden for områderne social og politisk teori, offentlig politisk analyse, politik for arbejde og velfærd, studiet af kultur og sociale relationer, indvandrings- og migrationspolitikker. http://eng.sps.unimi.it/ecm/home
Cyprus Labour Institute (INEK)-PEO er en fagforening oprettet i 2002. INEK er desuden et uafhængigt og autonomt forskningscenter, der arbejder på professionelt og videnskabeligt grundlag; det har sin egen juridiske status og blev grundlagt i overensstemmelse med lov 57/1972 'Guilds and Institutes Law' som en nonprofit-organisation. INEKs kerneforretning er både forsknings- og uddannelsesaktiviteter hovedsageligt inden for arbejdsmarkedsrelationer og arbejdsvilkår.
The Small Enterprises’ Institute of the Hellenic Confederation of Professionals, Craftsmen and Merchants (IME GSEVEE) fungerer på vegne af GSEVEE som et konsulentorgan og et observatorium for politikker vedrørende økonomiske og sociale anliggender og spørgsmål af interesse for små virksomheder (f.eks. vækst, beskatning og konkurrence, beskæftigelse og social sikkerhed, uddannelse og livslang læring, erhvervsmæssige kvalifikationer, samt opfølgning og vurdering af resultater fra de gennemførte initiativer og programmer.
Det er en non-profit organisation, der blev oprettet i 2006 og for tiden med base i Athen, der driver fem filialer i Thessaloniki, Larissa, Patra, Ioannina og Iraklion (Kreta).
ENAIP Veneto er en italiensk udbyder af erhvervsuddannelse der har eksisteret i mere end 60 år og nu er en af de førende organisationer inden for IVET- og CVET-levering både på regionalt og nationalt niveau (4.500 studerende og 1.550 voksne om året). I sine 20 centre, der dækker alle provinserne i Veneto-regionen, tilbyder ENAIP også mange andre forskellige uddannelsesaktiviteter og tjenester til den professionelle udvikling af mennesker. Enaip Veneto har arbejdet i mange nationale og europæiske projekter i de sidste par år med fokus på forskellige emner, blandt migranters. Enaip Veneto er også medlem af Enaip Net, et italiensk konsortium, der leverer erhvervs-, trænings- og placeringstjenester, der dækker alle regioner i Norditalien.
VIFIN (Resource Center for Integration) er et videns- og udviklingscenter under Vejle Kommune. Kommunen stiftede Videnscenter for Integration (VIFIN) i 2002 med det formål at oprette et videnscenter, som samler og bearbejder viden, men også udvikler og iværksætter projekter og aktiviteter, på integrationsområdet.
Chapter completed |
Exercise | Result | Your answer | Correct answer |