Overordnet mål for mål for bæredygtig udvikling 13
Klimaændringerne påvirker nu alle lande på alle kontinenter. Det forstyrrer de nationale økonomier og påvirker liv, koster mennesker, samfund og lande dyrt i dag og endnu mere i morgen. Vejrmønstrene ændrer sig, vandstanden i havene stiger, vejrforholdene bliver mere ekstreme, og drivhusgasemissionerne er nu på det højeste niveau i historien. Uden handling vil verdens gennemsnitlige overfladetemperatur sandsynligvis overstige 3 grader celsius i dette århundrede. De fattigste og mest sårbare mennesker rammes mest.
Overkommelige, skalerbare løsninger er nu tilgængelige for at gøre det muligt for lande at springe til renere og mere modstandsdygtige økonomier. Tempoet i forandringerne er ved at stige, efterhånden som flere mennesker henvender sig til vedvarende energi og en række andre foranstaltninger, der vil reducere emissionerne og øge tilpasningsbestræbelserne.
Klimaændringer er en global udfordring, der kræver, at der koordineres løsninger på internationalt plan for at hjælpe udviklingslandene med at bevæge sig i retning af en lavemissionsøkonomi.
For at styrke den globale reaktion på truslen fra klimaændringer vedtog landene Parisaftalen på COP21 i Paris, som trådte i kraft i november 2016. I aftalen blev alle lande enige om at arbejde for at begrænse den globale temperaturstigning til et godt stykke under 2 grader celsius. Den 2. februar 2017 ratificerede Saeima (Parlamentet) i Republikken Letland Parisaftalen i FN's rammekonvention om klimaændringer. Det betyder, at Letland siden da har at gennemføre en række internationalt fastsatte forpligtelser til at afbøde de globale klimaændringer.
I april 2018 havde 175 parter ratificeret Parisaftalen, og 10 udviklingslande havde fremlagt deres første gentagelse af deres nationale tilpasningsplaner for reaktion på klimaændringer.
Hvorfor er dette vigtigt for undervisningssektoren?
Modulet udviklet af vores team
• Vil give en dybere forståelse af SDG13, og hvordan det hænger sammen med bæredygtig livsstil;
• Vil forklare, hvordan færdigheder fra det 21. århundrede er relevante for målene for bæredygtig udvikling generelt og især for verdensmål 13;
• Vil bidrage til at erhverve øget viden om, hvordan man bruger SDG13 til at fremme 21. århundredes færdigheder blandt unge;
• Vil opbygge lærernes kapacitet yderligere for at lette vellykkede sessioner for at øge elevernes færdigheder og kompetencer inden for rammerne af FN's SDG13;
Som et resultat af modulaktiviteterne, uddannelsessektoren:
• Vil reagere positivt på at opnå SDG13;
• Vil dele god praksis og blive inspireret af dem til at træffe foranstaltninger;
• Vil indlede, lette og deltage i diskussioner i klassen åbent at dele deres meninger og overbevisninger i et sikkert rum for alle meninger;
• Vil få bemyndigelse til fremtidige handlinger;
Hoveddimensioner i mål for bæredygtig udvikling 13
• Definer, hvad klimaændringer er;
• Forstå, at det haster med at træffe foranstaltninger til bekæmpelse af klimaændringer og dens påvirkninger;
• Styrke modstandsdygtigheden og tilpasningsevnen over for klimarelaterede katastrofer
• Forstå behovet for gennemførelse af FN's rammekonvention om klimaændringer;
Samspillet mellem mål nr. 13 og erhvervelsen af færdigheder til det 21. århundrede
• Udforske, reflektere over og følge op på idéer i det virkelige liv, der understreger, at det haster med at træffe øjeblikkelige foranstaltninger mod klimaændringer;
• Fremme innovative idéer og ikke-traditionelle løsninger vedrørende SDG13;
• Samarbejde og dele opgaver med andre studerende for at styrke modstandsdygtigheden over for klimaændring;
• Vise modstand og udholdenhed over for kampen for klima retfærdighed; Anvende kritisk tænkning og gøre meningsfuld viden omkring verdensmål13;
• Lære at se forbindelser og mønstre; Definere alternativer til handling og fastsætte prioriteter;
• Lære at træffe kloge og informerede beslutninger
• Lære at samarbejde i teams;
• Lære at kommunikere med digitale værktøjer;